Hoppa till innehåll

Förbättra förutsättningarna för tåg till kontinenten

Att kunna ta tåget till kontinenten lockar allt fler. För att det ska bli enklare krävs lagändringar.

För att klara klimatomställningen behöver vi tänka om och tänka nytt när det gäller hur vi reser. Fler och fler vill åka tåg till Europa. Det är glädjande för oss på Transdev och Snälltåget som kört tåg till kontinenten sedan 2012. Vi ser stora möjligheter att öka tågresandet på och till kontinenten, framförallt för nöjesresor och resor på de sträckor som motsvarar upp till två-tre timmars flygresa.

Om fler ska vilja ta tåget så behöver det bli enklare att köra tåg mellan länder i Europa. För samtidigt som tågförbindelserna aldrig varit bättre mellan Sverige och kontinenten så är det svårare än någonsin för svenska tåg att köra dit. Den europeiska tågpolitiken styrs alltför mycket av nationella intressen och byråkratiskt krångel för att utvecklingen mot ett enklare och klimatsmart resande ska kunna ta fart på allvar.

Uppmärksammad start för nattågslinjen Stockholm–Malmö–Köpenhamn–Berlin

Den 27 juni 2021 klockan 16.22 avgick Snälltågets nattåg till Berlin från Stockholms central. Det var det första nattåget i reguljärtrafik mellan Sverige, Danmark och Tyskland sedan 90-talet. Tåget ankom till Berlin Hauptbahnhof punktligt dagen efter klockan 08.54. Det här historiska ögonblicket uppmärksammades av resenärer, tågentusiaster, politiker och media längs hela sträckan mellan Stockholm och Berlin.

Några utmaningar som bromsar utvecklingen av den internationella tågtrafiken:

Följ med på ett tankeexperiment

Exakt hur krångliga reglerna och bestämmelserna är blir tydligt om vi gör följande tankeexperiment: Bredvid ett tåg mellan Sverige och Tyskland kör vi en turistbuss och låter samma verklighet som gäller för tåget också gälla för bussen.

Så fort vi kommer till Köpenhamn börjar det: för att bussen överhuvudtaget ska få köra in i landet så måste just den bussmodellen vara godkänd i Danmark. Bussen måste också köras på en speciell typ av dansk diesel. Dessutom ställs krav på att busschauffören måste kunna tala danska. Låt oss för experimentets skull anta att alla krav uppfylls. Busschauffören fortsätter köra – och kan konstatera att danska vägskyltar har ett helt eget utseende och att rödljusen fungerar helt annorlunda än i Sverige. Bussen kör vidare till Tyskland. Samma sak igen: är bussen godkänd i Tyskland, kan chauffören tyska, har bussen rätt sorts diesel i tanken? Låt oss igen anta att kraven uppfylls och bussen kan fortsätta. Nya trafikskyltar, nya typer av rödljus. Och snart dags att stanna: eftersom busschauffören måste sova varannan natt hemma i radhuset i Stockholm är det dags att byta förare så att den förste chauffören kan vända hemåt…

Låter det galet? Det är vardagen för oss som driver tågtrafik i Europa.