Stor klimatsatning: Transdev förnyar med 400 fossilfria bussar

Den 13 december satte vi 400 nya fossilfria bussar i trafik. Över natten den 13 december förnyades bussflottan i Göteborg, Mölndal, Partille, Eskilstuna och Eslöv. Investeringen innebär mindre växthusgaser, mindre kvävedioxider och att Sverige kommer ett steg närmare klimatmålet*.

Göteborg, Mölndal och Partille har nu fått totalt 326 nya bussar varav 145 är helt eldrivna. Flottan är därmed Nordens största elbussflotta. Bussarna trafikerar totalt 34 linjer i och omkring Göteborg. De laddas med kabel i depå under natten och vid laddstolpar ute på linjerna. Tillkommer även 102 biogasbussar och 79 HVO-bussar varav 23 är CapaCity L bussar från Mercedes-Benz, bland de största, längsta och rymligaste stadsbussar som finns idag på marknaden.

Eskilstuna fick 52 nya biogasbussar med ökat utrymme för resenärerna och Eslöv är nu Skånes fjärde helelektriferade stad med totalt fyra elbussar. Alla bussar är utrustade med wifi och USB-laddare. I Eskilstuna är även hjärtstartare standard.

- Vi har varit i branschen i 80 år och har alltid haft som mål att erbjuda hållbara resor. Med den här investeringen bidrar vi aktivt till Sveriges men också regionernas och kommunernas klimatmål. Kollektivtrafik är ett hållbart sätt att resa och ju fler fordon som blir renare och tystare desto bättre för stadsmiljön. I år känns det extra kul att få komma med glada nyheter och en julklapp i förskott, säger Anna Höjer, vd för Transdev Sverige AB.

Ett stort arbete bakom kulisserna

Som operatör är Transdev den aktör som kör bussarna och dessutom hade helhetsansvaret för att alla delar skulle finnas på plats till trafikstart den 13 december. Det handlade om allt från att välja bästa bussmodell och utrusta dem med biljettsystem, passagerarräkning och fordonsdatorer, till att utbilda medarbetare, hitta och anpassa depåer samt säkerställa laddinfrastruktur till elbussarna och biogasförsörjning.

- Det ett enormt arbete som har pågått i drygt ett år i dessa städer och som har blandat in flera hundra medarbetare, från bussförare och mekaniker till trafikplanerare och tjänstemän. För att lyckas krävs också ett intensivt samarbete med flera aktörer. Nu hoppas vi på att bussarna kommer uppskattas av resenärerna och att vi under 2021 får börja hälsa alla åter välkomna till kollektivtrafiken, avslutar Anna Höjer, vd för Transdev Sverige AB.

 

--------------------

*Sveriges långsiktiga klimatmål är att nettoutsläppen ska vara noll senast år 2045. Det innebär att utsläppen inom Sveriges gränser ska vara minst 85 procent lägre år 2045 än 1990 samt att resterande utsläpp kan täckas fullt eller till viss del av kompletterande åtgärder. Mer information på www.naturvardsverket.se. 

 Tillbaka till nyhetsbrevet