Bättre komfort och pålitligare trafik när Transdev börjar köra i Stockholm

På midsommaraftons morgon rullade de nya bussarna från depåerna i Märsta och Vallentuna ut i SL-trafiken. Det var också starten för Transdevs nya bussavtal med SL. Det har varit intensiva förberedelser för att genomföra trafikstarten så smidigt som möjligt för resenärerna i området. Nytt för dem är att Transdev kommer med en hel fossilfri bussflotta med 92 uppkopplade bussar som kommer att erbjuda bättre komfort samt  en lokal trafikledning för en robustare trafik.

På midsommaraftons morgon tog Transdev över trafiken i Märsta, Sigtuna, Vallentuna och Upplands Väsby, norr om Stockholm på uppdrag av SL. Det nya avtalet gäller i tio år för Sigtuna och Upplands Väsby och 21 månader för Vallentuna. I kontraktet ingår också den lokala anslutningstrafiken för Arlanda flygplats där närmare 20 000 personer arbetar varje dag.

Efter flera månaders förberedelser har både gamla och nya anställda under sex veckor gått igenom utbildningar i bland annat nya IT-system som används på bussarna. Bussförarna är kvar men får helt nya uniformer. Många tjänstemän och chefer är nya och nya rutiner och system ska trimmas in.

– När ett trafikområde byter trafikoperatör så görs det från ena dagen till den andra och förberedelserna inför trafikstarten har pågått i flera månader. Det är ett jättestort projekt att få allt på plats och vi har arbetat hårt för att allt ska kunna flyta på så bra som möjligt. Jag vill rikta ett särskilt tack till alla inblandade. Totalt är vi cirka 400 medarbetare som tillsammans ser till att busstrafiken fungerar smidigt och att resenärerna blir nöjda, säger Fredrik Beckius, affärschef för Stockholm Nord på Transdev Sverige AB.

92 nya uppkopplade bussar och en ny lokal trafikledning

Förutom att SL-trafiken gick över till sommartidtabell märkte resenärerna av de totalt 92 nya bussar som Transdev har köpt för kontraktet. De nya bussarna erbjuder bättre komfort med usb-laddare och wifi. Bussarna är också utrustade med sensorer för ökad säkerhet och en avancerad IT-infrastruktur för bättre trafikinformation. Det nya IT-systemet samlar information om var bussarna finns, hur många passagerare som stiger av och på vid de olika hållplatserna, hur tidtabellen hålls med mera. Med den här typen av information blir det enklare att snabbt reagera på eventuella störningar och informera resenärerna i SL-appen eller ombord på bussen via skärmarna.

– Vårt mål är att få fler att åka kollektivt för att det är smart för miljön, för ekonomin och för samhället i stort. Ett sätt att få fler att ställa bilen och resa kollektivt är att säkerställa att resan är så komfortabel och enkel som möjligt. De nya bussarna och det nya IT-systemet är så klart ett viktigt led i det här arbetet och vi hoppas att våra resenärer kommer att uppskatta det, avslutar Fredrik Beckius.

I den nya fossilfria flottan ingår också fem elbussar. En annan nyhet är att en lokal trafikledning har inrättats, vilket kommer att göra trafiken pålitligare för resenärerna.

Faktaruta:

Totalt 92 bussar varav:

-        59  VDL normalbussar – HVO (förnybart bränsle) – 12,7 m

-        5 av dem är BYD normalbussar – el – 12 m

-        28  Scania ledvagnar – HVO (förnybart bränsle) – 18,1 m

Tillbaka till nyhetsbrevet.