Kundnöjdheten ökar och når ett nytt rekord våren 2018

Resenärerna ger Transdev toppbetyg. Kundnöjdheten våren 2018 ökade med tre procentenheter och låg på 90 procent, ett nytt rekord sedan mättningarna startades. Transdev genomför upp till två gånger om året i syftet att ständigt förbättra servicen. Kundnöjdheten har förbättrats med hela 12,5 procent sedan hösten 2009, tack vare ett konsekvent och strukturerat arbete.  

Upp till två gånger per år genomför Transdev kundnöjdhet undersökningar. De har genomförts sedan 2009 och är en viktig del av Transdevs förbättringsarbete för ökad nytta för resenärerna. Under våren i år samlades 10 098 enkäter in från Transdevs olika verksamheter runt om i Sverige. Undersökningen togs fram i samarbete med CMA Research och datainsamlingen genomfördes under veckorna 15-16 i april.

Undersökningen visar att många upplever att det är enkelt att köpa biljett med kollektivtrafiken och att man känner sig trygg under resan. Allt fler resenärer är också nöjda med restiden och tillförlitligheten, att fordonen är rena och välstädade, och framförallt att Transdevs personal är trevlig och serviceinriktad och kör mjukt och behagligt.

90 procent kundnöjdhet tack vare ett konsekvent och strukturerat arbete

Vid vårens undersökning var 90 procent av våra resenärer nöjda med sin resa med Transdev vilket är en tydlig förbättring med 3 procentenheter jämfört med hösten 2017, samt med ett nytt rekord sedan undersökningen startades. Kundnöjdheten har förbättrats med hela 12,5 procent sedan hösten 2009, tack vare ett gediget arbete. 

– Det är mycket glädjande att se att kundnöjdheten ökar och att den hamnar på den högsta nivån sedan mättningarna börjades. Vi har ett ständigt fokus på kunden och har genomfört flera serviceprogram de senaste åren. Vi ser samtidigt att medarbetartrivseln och engagemanget ökar, vilket är en viktig del i den positiva utvecklingen, säger Eva Tiséus, Marknads- och kommunikationsdirektör på Transdev Sverige.

Styrsöbolaget och Flygbussarna på topp igen

I den senaste mätningen hamnade Älvtrafiken i Göteborg i topp igen med en kundnöjdhet på 98 procent. Förutom Styrsöbolaget hamnade också Flygbussarna på topp. Här kommer topplistan för kundundersökningen våren 2018:

  1. Båt - Älvtrafiken (98 procent)
  2. Buss - Flygbussarna Stockholm-Arlanda (96 procent))
  3. Buss- Flygbussarna Sundbyberg-Arlanda (95 procent))
  4. Tåg - Kustpilen (94 procent))
  5. Buss- Flygbussarna Liljeholmen-Arlanda (94 procent))
  6. Buss- Flygbussarna Öst (94 procent))
  7. Buss- Flygbussarna Stockholm-Bromma (94 procent))
  8. Buss- Malmö-Lund (93 procent))
  9. Buss- Göteborg (92 procent))
  10. Buss- Linköping (92 procent))