En dag på Flygbussarna

Flygbussarna ingår i Transdev Sverige och representerar en stor del av den kommersiella trafiken inom koncernen. Flygbussarna är ett välkänt varumärke och varje år reser över 4 miljoner resenärer med Flygbussarna till och från sju flygplatser i Sverige. Vi följde med en helt vanlig dag hos Flygbussarna i Stockholm.

Det är mörkt och tyst vid flygbussarnas gate vid Cityterminalen i centrala Stockholm en onsdagsmorgon 03.00. Men i Flygbussarnas ledningscentral på andra våningen är trafikledaren Lars Alström redan fullt upptagen med att planera vagnutsättningen inför det kommande trafikdygnet.

– Vi utnyttjar hela tiden våra resurser fullt ut. Det går förstås inte att helt undvika störningar, men när det inträffar gör vi störningen så lindrig och liten som möjligt, säger han.

De första resenärerna anländer till terminalhallen 03:30 för att hinna med flygbussen till morgonens tidiga avgångar från Skavsta Flygplats. Flygbussvärdarna är redan på plats och visar dem tillrätta. Resenärerna är ofta stressade och rädda att missa sin flight, men värdarna är lugna och får dem att slappna av.

– Vi möter kunden som man själv vill blir bemött – med ett leende och snabb, korrekt information, förklarar platschefen Björn Grane.

09:00 samlas tjänstemännen för morgonmöte. John Daoud, distributionsansvarig, informerar om ett planerat driftsstopp samma kväll 20:00. Brandväggarna ska bytas och all internettrafik kommer att ligga nere. Under driftsstoppet kommer kunderna inte att kunna köpa biljetter via de digitala kanalerna: hemsida, app, biljettautomat eller kassa. Merparten av försäljningen sker över nätet och John kan inte dölja sin oro.

– Jag är lite nervös … i värsta fall kan försäljningen ligga nere i en halvtimme – och vi som alltid månar om tillgängligheten och att det ska vara enkelt för kunderna att köpa biljett.

Täta avgångar
Efter morgonmötet skyndar Björn Grane nedför trappan för att följa med turen 09:40 till Bromma, men det är ingen fara om han missar den. Det kommer snart en ny. Att bussarna går så ofta är en viktig del i Flygbussarnas framgång.

– Kunden ska inte behöva fundera, säger Flygbussarnas vd John Strand, det ska vara som tunnelbanan med bara några minuter till nästa avgång.

Föraren Mehdi Sahamy kör mjukt genom stadstrafiken medan han över högtalaren informerar passagerarna om att använda säkerhetsbälte.

– Det händer sällan olyckor, men trafiken är tuff i Stockholm, säger han. För mig personligen är kundernas förtroende det viktigaste; att de kan lita på att vi kommer fram säkert och i tid. Jag kör ju inte bara buss, jag kör även ett varumärke.

Mehdis buss svänger in till hållplatsen på Bromma samtidigt som affärsresenären Pontus Ottosson kommer från ankomsthallen. Han börjar småspringa mot bussen – förbi de väntande taxibilarna – och välkomnas av flygbussvärden Erfan Jalilian och Mehdi.

– Den stora fördelen med flygbussen är att man kommer direkt in till Stockholm City, säger Ottosson med en stressad blick på klockan, och dessutom kostar flygbussen bara en bråkdel jämfört med taxi.

”Good value for money” – Prisvärda och täta avgångar får kunderna att börja resa med oss – men det är serviceandan och det goda bemötandet som får dem att komma tillbaka gång efter gång, säger Zakaria Abna-Aissa innan han går in i ett arbetsmöte 13:00.

Han vet vad han talar om. Han har arbetat i företaget 14 år – som flygbussvärd, förare, trafikledare, platschef och slutligen som affärschef.

– Min bakgrund har en bredd som jag har nytta av varje dag, konstaterar han.

16:00 börjar det gå trögt i stockholmstrafiken. Köerna rör sig i snigelfart och luften fylls av avgaser. Men inte från flygbussarna. De kör på biobränsle och alla förare praktiserar eco-driving. Det finns ingen tvingande lagstiftning till detta. Flygbussarnas miljöarbete är helt självpåtaget.

Trafiken tätnar också på motorvägen från Arlanda. 16:38 ser föraren i en av bussarna att det har inträffat en trafikolycka längre fram – och bussen riskerar att fastna i köerna. Föraren tar ansvar och ringer direkt till trafikledningen. Det dröjer bara sekunder innan trafikledaren Roger Nilsson svarar i telefonen. Han är en trygg man, ingenting kan rubba honom ur fattningen. Medan telefonerna ringer omkring honom tar han lugnt GPS och kartor till hjälp för att guida föraren till en alternativ färdväg och undvika förseningar.

17:15 tar John Daoud på sig jackan och går hem, fortfarande lite nervös inför kvällens driftsstopp. Hemma i soffan ser John Daoud oavvänt på datorskärmen och räknar ner till driftsstoppet 20:00. Nu är 40 bussar i trafik – men kommer kunderna att kunna köpa biljetter? John kan snart andas ut. Driftsstoppet varar bara i tio sekunder.

I terminalhallen går värdarna på nattpasset medan rangeraren kör i skytteltrafik till depån och hämtar nytvättade och fulltankade bussar. 03:00 står arton glänsande flygbussar i snygga rader på den mörka bussgatan bakom terminalen. Nattrangeraren byter om till föraruniform och tar plats bakom ratten för att hämta resenärer från dygnets första ”red-eye”-flight. Punktligt 03:30 rullar den första flygbussen åter ut i trafiken.

En ny tvärlinje mellan Arlanda Flygplats och Bromma Flygplats är det senaste tillskottet i nätverket hos Flygbussarna.

Praktisk tvärlinje

– Vi är inne i ett expansivt skede och detta är den tredje nya linjen vi startat på tre år”, säger vd John Strand.

Fakta om linjen
Avgångar upp till var 20:e minut mot Arlanda Airport och Bromma Airport, 04:00-23:00.
Alla bussarna går på biobränsle och förarna praktiserar SMART-körning, vilket ärTransdevs koncept för miljövänligkörning.

Priser för vuxna:
Bromma flygplats–Sundbyberg 59:- Bromma flygplats–Kista 89:- Arlanda flygplats–Kista 119:- Arlanda flygplats–Sundbyberg 119:- Bromma flygplats–Arlanda flygplats 119:-

Läs mer om Flygbussarna