Transdev stor vinnare när SL:s upphandlingar avgjordes

Den 12 maj meddelade Trafikförvaltningen i Region Stockholm att Transdev vinner upphandlingarna av busstrafiken i Norrort och Norrtälje, samt Roslagsbanan. Nya fordon, utökad komfort och anropsstyrd kollektivtrafik är de största förändringarna som resenärerna kommer att märka under avtalsperioden. Tilldelningsbesluten har tyvärr överklagats, men tills annat besked ges fortsätter uppstartsprojekten för de tre kontrakten.

De tre kontrakten som tilldelades den 12 maj omfattar busstrafiken i Täby, Vaxholm, Österåker, Danderyd, Vallentuna och Norrtälje med trafiken mellan Norrtälje och Tekniska Högskolan, samt tågtrafiken på Roslagsbanan som utgår från Stockholms östra station med tre linjer mot Kårsta, Österskär och Näsbypark. Årligen reser drygt 43 miljoner passagerare i de tre trafikområdena.

- Vi belv väldigt stolta och glada över att ha fått Region Stockholms förtroende. Det är stora kontrakt som omfattar områden som kommer att utvecklas markant de kommande åren med flera transport- och stadsplaneringsprojekt. Tyvärr har nu tilldeningsbesluten överklagats, säger Gunnar Schön, vd Transdev Sverige AB

Trafikstart för busstrafiken i Norrort och Roslagsbanan var planerad till  april 2021 och i juni 2021 för busstrafiken i Norrtälje. Busskontrakten löper i nio år fram till 2030 och tågkontraktet i tolv år fram till 2033.   

- Att tilldelsningsbeslut överklagas är något som man får räkna med kan hända i vår bransch och det är svårt att säga hur lång tid en sådan process kan ta. Vi jobbar ändå vidare med vissa delar av uppstartsprojekten för att kunna vara redo att snabbt komma igång, säger Gunnar Schön. 

Nya fordon, utökad komfort och anropsstyrds kollektivtrafik 

Över avtalsperioden kommer SL att göra stora investeringar i Roslagsbanan, delar av systemet kommer att få dubbelspår och det byggs en ny depå i Vallentuna och en ny station i Arninge. Dessutom kommer antalet fordon att utökas med 22 nya tåg som successivt introduceras i trafiken mellan 2022 och 2024. På sikt innebär det fler avgångar för resenärerna och förbättrad punktlighet. Transdev kommer också att införa nya dubbeldäckare på linje 676 mellan Stockholm och Norrtälje för ökad komfort. 

I två områden i Norrtälje och Vallentuna kommun kommer anropsstyrd busstrafik att introduceras. Resenärerna kommer kunna beställa bussen hem till dörren via ett telefonsamtal till SL:s kundtjänst, eller via en app. Förhoppningen är att det ska bli en mer effektiv och miljövänlig kollektivtrafik på glesbygden.  

- Vi har introducerat anropsstyrd kollektivtrafik i flera städer utomlands och vi ser att tjänsten uppskattas av resenärerna. Det innebär så klart en stor beteendeförändring för resenärerna och det är precis därför vi kommer att lägga extra fokus på att informera och kommunicera om satsningen i samarbete med SL, avslutar Gunnar Schön. 

Transdev har en lång erfarenhet av anropsstyrd kollektivtrafik med flera tjänster i Frankrike som i Vitrolles och Le Havre. År 2019 körde Transdev i Australien anropsstyrd kollektivtrafik på vatten i Sydneys hamn under en framgångsrik sex-månaders försöksperiod. Mer information om projektet hittar du här

     
    

Transdev en stor aktör i Stockholm

Transdev är redan idag en av de största kollektivtrafikoperatör i Stockholm. Vi kör busstrafik i Märsta, Sigtuna, Vallentuna och Upplands Väsby på uppdrag av SL sedan juni 2019. Blidösundsbolaget som är en del av Transdev, kör dessutom pendelbåtlinje 89 mellan Ekerö och Stockholm på uppdrag av SL och skärgårdstrafiktrafik i Mellanskärgården, samt från Vaxholm till norra skärgården och från Årsta brygga till Utö på uppdrag av Waxholmsbolaget. Transdev har också en kommersiell verksamhet i Stockholm under bolaget Merresor där även Snälltåget som kör tåg mellan Stockholm och Malmö, till fjällen under vintern och Berlin under sommaren ingår.

 
     

 

Tillbaka till nyhetsbrevet.