På besök hos Bussakuten

Bussakuten är en förmedlingstjänst för bussar och kan snabbt rycka in med ersättningstrafik och tillfällig trafikledning när en trafikoperatör behöver hjälp och deras trafik inte kan gå som planerat. Vi följde med under ett hektiskt arbetspass på Bussakutens trafikledning.

– Jag fick gå upp halv fyra. Det är för tidigt, säger Erik och gnuggar sig demonstrativt i ögonen. Men när man väl kommit upp är det faktiskt helt okej att jobbpendla på det här sättet. Stunden i bilen har blivit en del av morgonrutinen. Det är ett skönt sätt att vakna till på, man får tid att fundera lite för sig själv.

I trafikledningsrummet sitter Lasse Alström som har haft nattpasset. Tillsammans går de igenom nattens händelser och kollar av så att det finns förare till alla jobb innan Erik tar över. Det första han slår på är de fyra stora datorskärmarna vid sin arbetsplats. Det andra är kaffekokaren.
– Det går åt en hel del koffein på de här morgonpassen. Jag tänker alltid att jag ska försöka komma i säng i tid, men det är svårt nu när jag börjat följa tv-serien The Walking dead
, säger Erik med ett skratt. 

Bussakuten är en förmedlingstjänst för bussar och kan snabbt rycka in med ersättningstrafik och tillfällig trafikledning när en trafikoperatör behöver hjälp och deras trafik inte kan gå som planerat. Bottniatåg, Öresundståg, Pågatåg, Kustpilen, Krösatåg, Upptåget, Snälltåget och Blå tåget är några av kunderna. Förutom att erbjuda ersättningstrafik trafikleder de även E4-trafiken i Norrland under eftermiddagar och helger. Dagligen trafikleder Bussakuten Flygbussarna Charter och Flygbussarna, och under helger trafikleder de även Eskilstunas stads och landsortstrafik.

– Det är lite allt eller inget-läge här inne. När det är lugnt finns det inte så mycket för mig att göra, men när det ringer, ja då måste det gå undan! Det handlar ju om passagerare som blir strandsatta om inte jag lyckas få fram bussar och personal som kan köra dem, säger Erik.

Men än så länge denna morgon är det lugnt. Erik dricker kaffe och övervakar trafikläget i väntan på att telefonen ska börja ringa.

– Våren är den bästa årstiden, då finns det varken snö, solkurvor eller lövhalka som kan ställa till det i tågtrafiken. Men oavsett årstid kan man alltid vara säker på att det kommer att börja ringa, det går aldrig ett helt pass här utan att något händer. Och tur är väl det, annars hade det blivit väldigt långtråkigt, säger Erik.

Bussakuten har inga egna bussar utan hyr in dem vid behov från olika bussoperatörer.

– Ett tåg rymmer runt 500 passagerare och en buss tar cirka 50, så det är lätt att räkna ut att när det blir större stopp i tågtrafiken blir det ett himla tryck här inne. Då gäller det att kasta sig på telefonerna och börja ringa runt. Det är som ett pussel man måste lägga rekordsnabbt! Blir det till exempel stopp mellan Malmö och Lund i rusningstid så är det 80 bussar som snabbt ska ut.När Erik Gustafsson var barn fjällvandrade han med sina föräldrar en gång. Vid ett fjäll var det tradition att vandrarna lämnade ett mynt och önskade sig någonting. Erik önskade att han skulle bli busschaufför. Vid 21 års ålder gick den drömmen i uppfyllelse. Efter att han kört buss för Flygbussarna Charter under några år blev han rekryterad till Bussakutens trafikledning.

Vad tycker du är roligast med ditt jobb?

– Varje dag händer någonting som man inte varit med om förr. Det dyker alltid upp problem som kräver att man hittar nya lösningar. Det är utmanande och kul!

Och snart får han användning för det intresset. För efter en lugn morgon börjar telefonerna ringa non-stop i trafikledningsrummet.

Det första samtalet kommer från en bussförare som ska köra en tur med förstärkningstrafik åt Kustpilen. Det fattades vagnar till tåget så man blev tvungen att köra bussar parallellt med tågen för att få plats med alla passagerare. Bussen är nu full med resenärer och föraren frågar om han kan åka några minuter tidigare än beräknat. Erik ber att få återkomma och ringer Kustpilens trafikledning för att kolla om det är okej.  Det är det, och föraren får grön ljus till att påbörja sin resa. Så fort samtalet är avslutat ringer det igen. Denna gång är det Destination Gotland som vill berätta hur många passagerare som är bokade på eftermiddagens busstur från färjeterminalen. Sen fortsätter det i en strid ström med beställningar av bussar. Erik tittar spänt på sina flödesscheman över tillgängliga förare och bussar, men än så länge verkar allt flyta på bra och alla bussar kan bemannas som det är tänkt.

Framåt lunchtid packar Erik upp matlådan. Han äter alltid framför datorn eftersom man inte kan lämna ledningscentralen obevakad. Längs ena väggen i rummet står en bokhylla fylld med trafikledarnas matförråd, nödproviant som de kan ta till när hungern sätter in.

Magnus Johansson som jobbar med ekonomifrågor på Bussakuten gör Erik sällskap i kontrollrummet under lunchen. Ibland rycker han in och arbetar i ledningscentralen också. Han berättar om den största utmaningen som han  haft under sin tid på Bussakuten. Det var när det stora askmolnet från vulkanen Eyjafjallajökull  på Island slog ut flygtrafik runt om i Europa 2010.

– Ja den där vulkanen, jag jobbade dygnet runt då. Flygplatserna låg helt nere, inga plan lyfte och alla flygbolag ringde och ville ha bussar som kunde köra passagerarna ner till Europa. Jag kommer ihåg en privatperson som hade samlat ihop 50 andra strandsatta passagerare och ringde oss från gaten vid Arlanda och ropade: ”Vi är 50 pers här nu som vill ner till Holland, hur snabbt kan ni få fram en buss?!”, säger Magnus Johansson.

Passageraren och han sällskap fick hjälp den gången, men Bussakuten är annars främst till för trafikoperatörer.

För de flesta har arbetsdagen bara kommit halvvägs, men för Erik är det dags att börja tänka på hemgång. Vid 13-tiden kommer Anna Asperheim och Mohammed Said för att ta kvällspasset. De slänger lite interna skämt fram och tillbaka till varandra och pratar om hur dagen har varit. Anna har hört en ny låt med Doktor Bombay och det blir en stunds allsång innan Erik tar ner rocken från hängaren och säger hej då till sina kollegor. Han siktar på tidig läggning i kväll. Men det kan nog hända att några avsnitt av The walking dead också hinns med …

Läs mer om Bussakuten på www.bussakuten.se