98,9 procent punktlighet första helgen då vi började köra Roslagsbanan

Under natten till långfredagen började vi att köra Roslagsbanan på uppdrag av SL. Första tåget avgick den 15 april kl. 05.08. Övergången mellan förra operatören Arriva och oss gick mycket bra. Hela 98,9 procent av alla avgångar avgick i tid första helgen och ingen tur fick ställas in. Under långfredagen välkomnades resenärerna med påskgodis.

Med drygt 50 000 resenärer varje dag är Roslagsbanan, som utgår från Stockholms östra station med tre linjer mot Kårsta, Österskär och Näsbypark, en viktig del av kollektivtrafiken i Stockholm. Varje år görs totalt 13 miljoner resor med Roslagsbanan och totalt är det cirka 300 medarbetare som arbetar med banan varje dag. Roslagsbanan är ett nygammalt kontrakt för oss som trafikerade banan fram till 2003. Kontraktet kommer pågå i tolv år fram till 2034.

- Vi har förberett oss för det här nya uppdraget sedan mer än ett år tillbaka. Det är mycket som ska på plats från rekrytering och utbildning av våra nya medarbetare till att lära sig allt om fordonen och underhåll. Att vi under första helgen kunde leverera så god punktlighet är mycket viktigt för oss och något vi är stolta över. Vi kommer göra vårt yttersta för att fortsätta i samma nivå, säger Bo Danielsson, affärschef för Roslagsbanan.

Stora förbättringar

Roslagsbanan har under åren genomgått en omfattande upprustning av spår, stationer och annan infrastruktur. Antalet fordon utökas med 22 nya moderna tåg som successivt introduceras i trafiken mellan 2022 och 2024. Under sommaren 2022 kommer även ytterligare förbättringar göras runt banan med bland annat planfria korsningar, säkerhetshöjande åtgärder och förbättrad belysning på utvalda stationer.

- Under denna period kommer vi, på uppdrag av SL, anordna ersättningstrafik med bussar så att alla resenärer kan fortsätta resa längs med Roslagsbanans sträckning. Allt detta kommer i slutändan att förbättra kvaliteten på kollektivtrafiken och resenärsupplevelsen, vilket förhoppningsvis kommer få fler att vilja åka med Roslagsbanan, avslutar Bo Danielsson.

En stor aktör i Region Stockholm

Redan idag är Transdev en viktig partner för SL och Waxholmsbolaget. Sedan 2019 kör vi busstrafik i Märsta, Sigtuna, Upplands Väsby och Vallentuna på uppdrag SL. Vårt dotterbolag Blidösundsbolaget kör pendelbåtlinje 89 mellan Ekerö och Stockholm på uppdrag av SL och 21 av Waxholmsbolagets fartyg i skärgårdstrafiken. Sedan 2021 kör vi också nattåg mellan Stockholm och Berlin via Köpenhamn och Hamburg under varumärket Snälltåget. Utöver Roslagsbanan kommer vi att från och med augusti och november börjar köra busstrafik i Norrort och Norrtälje på uppdrag av SL.

Tillbaka till nyhetsbrevet.