400 elbussar och ett tunnelbanekontrakt i Sydamerika

I november kommer Transdev att lansera Sydamerikas största elbussflotta med drygt 400 elbussar i Bogota, Colombia. Detta blev klart efter att trafikhuvudmannen i Bogota tilldelade Transdev och Fanalca ett nytt kontrakt för 15 busslinjer mellan Fontibon och huvudstadens centrum. Redan idag kör Transdev TransMilenio, Bogotas BRT-system och TransMiCable, huvudstadens linbana.

Elbussflottan kommer bestå av 272 st 9-meter och 134 st 12-meter BYD-bussar som kommer trafikera 15 linjer med 36 miljoner resenärer varje år. Bussarna monteras i Colombia och kommer ersätta den aktuella bussflottan som består av 20 år gamla dieselbussar. Investeringen kommer innebära bättre komfort för resenärerna men också minskade växthusgasutsläpp och buller för en miljövänligare och hälsosammare stadsmiljö.

För att kunna parkera, underhålla och ladda elbussarna kommer Transdev och Fanalca att bygga en bussdepå på 40 000 m2 i Fontibon. Bussförarna kommer också få en specialutbildning för att lära sig köra elbussar och optimera elförbrukningen och batteriladdningen.

-  Vårt mål är att utveckla hållbara mobilitetslösningar och att hjälpa trafikhuvudmännen i deras hållbarhetsarbete. Med det här nya kontraktet tar vi ytterligare ett steg i den riktningen. Vi är mycket stolta över att ha fått förtroendet och att fortsätta utveckla kollektivtrafiken i Bogota där vi framgångsrikt kör både BRT (TransMilenio) och linbana (TransMiCable) sedan flera år tillbaka, säger Thierry Mallet, vd för Transdev Group.

Redan idag kör Transdev och samarbetspartnern Fanalca BRT i Bogota sedan 00-talet och linbana sedan två år tillbaka. I slutet av 2020 hade Transdev och Fanalca totalt 660 bussar och 163 linbana kabiner i Bogota. I slutet av 2021 kommer Transdev och Fanalca att ha 1 067 bussar. Totalt 2 750 personer arbetar på Transdev i Colombia.

Nytt tunnelbanekontrakt i Brasilien

Utöver avtalet i Bogota har Transdev nu tecknat ett åttaårigt avtal för att stötta Concesionária Linha Universidade att bygga São Paulos nya tunnelbanalinje (The Orange Line) i Brasilien. Linjen kommer vara helt automatiserad (GoA4) och köra en 15,3 kilometerlång sträcka med totalt 15 stationer mellan stadsdelen Brâsilandia och São Paulos stadskärna med 650 000 resor varje dag. Kontraktet omfattar designen, förberedelserna inför driften och driften av tunnelbanalinjen de tre första trafikåren. Sao Paulos nya tunnelbanelinje är idag Sydamerikas största OPS-projekt.

Tillbaka till nyhetsbrevet.