Flygbussarnas har nu lämnat Transdev-koncernen

Efter att ha varit en del av Transdev i mer än tolv år, blev det dags för Flygbussarna att lämna koncernen. Från och med 2 mars ingår Flygbussarna i det norska bolaget Vy. Sedan Transdev tog över Flygbussarna 2007 så har Flygbussarnas omsättning fördubblats och resandet ökat med 70%. Vi har lärt oss mycket på den här gemensamma resan vi haft med Flygbussarna och vi hoppas kunna återanvända dessa lärdomar i samarbetet vi har med våra trafikhuvudmän.

Transdev group har tagit ett strategiskt beslut att fokusera på kärnverksamheten, upphandlad trafik och tjänster som har andra företag som kunder (B2B). Det senaste året har flera verksamheter som vänder sig direkt mot slutkonsument (B2C) sålts, bland annat de europeiska expressbuss-verksamheterna isilines och Eurolines; SuperShuttle och taxiverksamheter i USA. Tidigare år 2019 beslutades även att sälja Flygbussarna i Sverige.

-  Flygbussarna har varit en framgångsrik del av Transdev Sverige och har vuxit betydligt sedan förvärvet 2007. Vi är mycket glada över att det blir Vy som tar över som en ny ägare av Flygbussarna. De har precis som Flygbussarna ett starkt kundfokus och kommer kunna fortsätta utveckla verksamheten på lång sikt. Övriga verksamheter inom Merresor: Snälltåget, Bussakuten, Båtbussarna och Flygbussarna Charter är kvar inom Transdev, säger Gunnar Schön, vd Transdev Sverige.

Sedan Transdev tog över Flygbussarna 2007 så har Flygbussarnas omsättning fördubblats och resandet ökat med 70%. Varje år reser 5 miljoner personer med Flygbussarna som trafikerar nu sju flygplatser till och från nio städer i Sverige. Hela 85 procent av Sveriges flygresenärer kan välja att resa med Flygbussarna till och från flygplatsen.

-  Vi pratar om en riktig framgångssaga. Vårt mål med Flygbussarna har alltid varit att sätta kunden i fokus, utmana branschen och utveckla våra tjänster. Tack vare att Transdev varit en aktiv och bra ägare har vi kunnat utveckla verksamheten. Idag är Flygbussarna ett välkänt varumärke i Sverige med tydlig miljöprofil, nöjda kunder och en kommunikation med glimten i ögat. Nu ser vi fram emot att fortsätta utveckla verksamheten med Vy som ny ägare säger Zakaria Abna-Aissa, affärschef för Flygbussarna.

Som grädden på moset blev Flygbussarna vald till stockholmarnas favorittransport år 2018. Flygbussarna vann också ”Trip Advisors certificate of Excellence” två år i rad 2018 och 2019, och priset för mest nöja kunder i Stockholm av Evimetrix 2019.

-  Vi har lärt oss mycket på den här gemensamma resan vi haft med Flygbussarna och vi hoppas kunna återanvända dessa lärdomar i samarbetet vi har med våra trafikhuvudmän för att vi tillsammans ska kunna erbjuda den bästa kollektivtrafiken till våra resenärer, avslutar Gunnar Schön.

Framgångsreceptet som drev Flygbussarna framåt:

1- En tydlig miljöprofil: Redan år 2008 blev Flygbussarna pionjär med rapsolja i tanken (RME) och reklam skapade rubriker. Nu är Flygbussarnas flotta helt fossilfri. År 2012 introducerade Flygbussarna ”smart-körning” ett koncept som går ut på att köra mjukt och planerat för att minska energiförbrukningen. Besparingen delas ut som bonus till förarna. Samma år märktes Flygbussarna med Bra miljöval och fem år senare så körde Flygbussarna sin första elbuss i samband med Almedalsveckan år 2017.

2- Ett starkt resenärsfokus: Samtidigt som Flygbussarna blev ledande inom miljöfrågan så introducerades fri surf och realtidsinformation ombord på samtliga bussar juli 2013. Alla bussar blev kontantfria 2012 och år 2015 lanserades en ny app för enklare betalning och resor. Mellan 2016 och 2018 utvecklade Flygbussarna en ny samåkningstjänst med minibussar till och från Arlanda – Stockholm som kallades ”Flygbussarna Door to Gate”. Tjänsten var mycket uppskattade bland resenärerna, men tyvärr räckte inte kundunderlaget för att få lönsamhet i den.

3- En modig kommunikation: Flygbussarna är också synonym för vågad kommunikation. År 2009 byggde Flygbussarna en flygbuss av 50 bilar vid Arlanda och installationen, som blev en riktig ”antibilkampanj – 50 bilar eller en buss”, skapade tittköer och fick reklampris. År 2015 lanserade Flygbussarna sin välkända kampanj ”Men Stefan…” för att uppmärksamma den nya linjen Arlanda-Bromma som öppnades samma år och några månader senare lanserade Flygbussarna sin normbrytande julkampanj som sen hamnade på Nordiska museet.