En global, teknikneutral strategi för självkörande fordon

Transdev ligger i framkant när det gäller självkörande bilar men konkurrensen är hård. Företaget vill behålla sitt försprång och erbjuda sina kunder de bästa tjänsterna. Patricia Villoslada, vicedirektör för avdelningen för självkörande fordon, Transdev Group, uppdaterar oss om Transdevs senaste projekt ”I-Cristal” och presenterar koncernens globala strategi för självkörande bilar.

Patricia Villoslada, vice direktör för avdelningen för självkörande fordon, Transdev Group.

I tidigare nummer av Transdevs nyhetsbrev har vi berättat om samarbete med VTI i Linköping, om Europas första mobilitetstjänst för anropsstyrd trafik i Rouen, Frankrike och om ”I-Cristal” Transdevs samarbete med Lohr för att bygga ett autonomt elfordon. Nu kompletteras serien med en intervju med Patricia Villoslada[1], vice direktör för avdelningen för självkörande fordon, Transdev Group.

I-Cristal – ett autonomt elfordon som kan köra i 50 km i timmen

Hur går det för fordonet ”I-Cristal” som Transdev och Lohr utvecklar tillsammans?

- Just nu arbetar vi med en prototyp som vi kommer att provköra på testbana i mars. Sen kommer vi testa fordonet i Saclay i september och i slutet av året i Rouen, där vi redan har en pilot med självkörande bilar på allmän väg. Vi siktar mot en lansering av ”I-Cristal” nästa år.

Ni har redan testat självkörande fordon som EasyMile och Navya har tillverkat. Hur kommer fordonet som ni utvecklar med Lohr att skilja sig från dem?

-  Projektet med Lohr syftar till att bygga ett självkörande fordon som kan köra upp till 50 km i timmen. I dagsläget ligger vi oftast någonstans mellan 10 och 12 km i timmen. De olika fordon som har byggts hittills liknar robotar på så sätt att de har svårt att köra om hinder som kan finnas på vägen. Även om vi har sett stora förbättringar de senaste månaderna, är dessa fordon fortfarande begränsade i just det avseendet. Vi vill att I-Cristal ska kunna integreras i den aktuella trafiken och hantera vägkorsningar och rondeller, i stället för att köra på testbanor.

Transdev siktar mot teknisk neutralitet

Transdev samarbetar redan med flera aktörer som bygger självkörande fordon som EasyMile och Navya. Varför har ni bestämt er för att lansera ett nytt samarbete med en ny fordonstillverkare?

-  Syftet för oss är att vara teknikneutrala så vi kan köra varje typ av självkörande fordon, både dem som tillverkas av de franska nystartade företagen EasyMile och Navya, och dem som tillverkas av det nederländska företaget WEpods. Samarbetet vi har med Lohr blir vårt fjärde projekt. Det som är intressant för oss i det projektet är att Lohr har en större produktionskraft än de nystartade företag vi har arbetat med hittills. Med I-Cristal kompletterar vi utbudet av tjänster och fortsätter att utveckla strategin med olika partner och tillverkare. Det är svårt att veta i dagsläget vilken teknologi som kommer att vara störst i framtiden och vi vill erbjuda våra kunder både våra egna tjänster och tjänster som andra aktörer har utvecklat.

Vilka kompetenser kommer Transdev utveckla med ett sådant projekt?

-  En av de centrala utmaningarna idag är den digitala tjänsten som kommer att göra det möjligt för resenärerna att beställa fordonen. Vi vill anpassa lösningen vi använder idag för taxitjänster till självkörande bilar. Vi håller också på att utveckla våra interna kompetenser inom fordonskommunikation med infrastrukturen (vägar, trafikljus m.m.) och anslutningen till trafikledningen.

Vi ser hur många fordonstillverkare och tech-bolag som GM och Waymo försöker att expandera sina verksamheter och bli transportoperatör, fordonstillverkare och IT-utvecklare samtidigt. Försöker ni också att expandera er verksamhet?

-  När en ny teknologi utvecklas, försöker så klart alla olika aktörer att kämpa för att bli först. Transdev är persontrafiktoperatör. För att vara det räcker det tyvärr inte att utveckla en digital tjänst, man måste också ha kunskap om fordonen och ta hänsyn till resenärernas behov och förväntningar. Vi ansvarar för våra resenärers säkerhet. Om fordonen blir självkörande imorgon, måste vi se till att vi förstår hur fordonen fungerar för att kunna säkerställa att vi erbjuder en minst lika hög säkerhetsnivå för våra resenärer.


[1] Intervjun är en fri översättning av en artikel som skrevs i den franska digitala tidningen ”Journal du net” den 5 februari 2018.