Vår lokala organisation kommer att fördubblas

Transdev kör busstrafiken i Göteborg Väster med 550 medarbetare sedan 2010. Det utökade förtroendet vi har fått från Västtrafik, som innebär att vi kommer köra fem trafikområden december 2020, innebär också att vi behöver fördubbla organisationen vi har idag i Göteborg. Vi träffar Eva Jacobsson, HR-chef på Affärsområde buss och projektledare för HR-organisation och rekrytering i Göteborg. Eva har arbetat 35 år i branschen och har själv börjat sin karriär som bussförare. Hon berättar om rekryteringsbehovet och förklarar hur rekryteringsprocessen kommer att se ut.

Vad händer just nu?

Vi håller på för fullt med att förberedda rekryteringsprocessen tillsammans med våra samarbetspartner Västtrafik, de fackliga organisationerna och bussoperatörerna som kör idag i Göteborg.

Under januari månad kommer vi att publicera en annons på vår hemsida där man kan skicka in sin intresseanmälan. Rekryteringen kommer sedan att starta i februari. Då går vi igenom alla intresseanmälningar och tar kontakt med kandidaterna.

Därefter genomför vi intervjuerna och börjar anställa medarbetare. Det som är viktigt att ha med sig är att vi kommer att börja underteckna avtal med våra nya medarbetare redan under våren, även om de flesta kommer först att börja arbeta för oss först december 2020, när de nya kontrakten startar.

Under sommaren och hösten ordnar vi utbildningar för nya medarbetare. Vi kommer att flagga för dessa utbildningstillfällen i god tid så att man kan boka in sig på utbildningen och samtidigt fortsätta jobba för sin nuvarande arbetsgivare.

Vilka typer av tjänster söker vi?

Vi kommer att i första hand rekrytera bussförare och verkstadspersonal. Vi kommer att kunna erbjuda tillsvidareanställningar, visstidsanställningar och timanställningarna.

Även om vi lägger stort fokus på bussförare och verkstadspersonal kommer vi också söka några chefsroller och tjänstemannaroller.

Var kommer dessa tjänster att vara placerade?

Tjänsterna kommer att vara placerade i Göteborg med omnejd. Vi kommer att söka personal till våra depåer i Mölndal, Partille, Kville och Grimbo. Viktigt är att våra nya medarbetare bor så att de har lätt att ta sig till jobbet. 

Hur ser det ut för dem som idag arbetar för andra operatörer vars uppdrag upphör i  december 2020?

Vi har behov av att anställa så många som möjligt av alla de som arbetar där idag. Vi behöver deras lokalkännedom och kunskap för att vi tillsammans ska kunna leverera den bästa möjliga kollektivtrafiken.

Vad har du att säga till dem som funderar på att skicka sin ansökan till oss?

Det jag har att säga är att alla är välkomna med sina intresseanmälningar! Både de som arbetar hos operatörer som idag ansvarar för kollektivtrafiken i Partille och Mölndal och de som arbetar på andra håll inom bussbranschen. Vi välkomnar också dem som arbetar i andra branscher men funderar på att byta spår.

Det är verkligen kul att arbeta på Transdev och engagemanget är högt. Hos oss har du möjlighet att utvecklas tillsammans med det övriga teamet i Göteborg.

Om du har någon fråga kan du  kontakta oss genom att skicka ett mejl till framtid.gbg@transdev.se. Håll gärna utsikt på vår hemsida www.transdev.se/goteborg, vi kommer att uppdatera den här sidan regelbundet med ny information.